måndag 3 december 2012

Jag har lärt mig med åren...

...hur jag är som person!
... att jag är en årstidsmänniska.
Jag fixar inte inför julen längre (jo, lite kanske), jag fixar inför vintern. Då varar det längre!
 Så mycket pynt för julen, jag menar tomtar och annat, förekommer inte hos oss. Däremot har vi granar, tallar, ljus, kransar, dofter, bullar, hyacinter, glögg och sånt. Inte för att det är jultider men för att det är vintertider.
Jag önskar att alltid vi kommer att få ha våra årstider kvar, med tydliga härliga skiftningar.
November grå och slaskig. Som gjord för att mysa inne.
Januari med kyla och snö. En början på något nytt.
Mars med hopp om våren.  Lite småkänningar av denna.
Maj när värmen smyger sig på. Då är sommaren nära.
Juli med sol och bad. Många timmars njutning.
September med trädens färgskiftningar. Vackrare finns ej. 
Oktober med innemys.  Tjocktröjor, halsdukar, mössor och västar.
Ja, jag är definitvt en årtidsmänniska.

U


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar