onsdag 25 januari 2012

Föreläsningen....

...som satte igång mig!
Idag har jag varit på en fantastisk kul och inspirerande föreläsning, nej, inte den på förmiddagen om samverkan (den var nyttig och välbehövd) men den på eftermiddagen om it i skolan... oj oj vad jag fått många tankar om hur vi kan utvecklas vidare kring detta.
Första steget blir nog att starta blogg för några klasser...
Men jag blir inte bara inspirerad i mitt jobb utan också inför mina egna barn, känner att jag vill erbjuda dem allt möjligt, varsin iphone skulle mina gossar ha, två och sex år, det är väl ok... eller varför inte varsin ipad!
Mest spännande av allt är att jag själv vuxit upp utan dator, utan mobil, utan cd och utan dvd, utan ipod och utan ipad. LP och kassettband funkade jättebra, riktigt lyxigt var det att ha dubbelkassett. Hallå!
LP, kasett - vad är det? säger barnen (ungdomarna) idag. Helt seriöst!
För mig blir detta en utmaning och ett förhållningssätt - att inse hur självklart detta är för dem och dra nytta av deras kunskaper och låta de lära sig genom att söka och försöka...  Den lille tvååringens fingrar hittar lätt in i mammas telefon och roas länge av denna! Den store sexåringens lite mer vana hand, utmanar sig själv och mig med obegränsad nyfikenhet...
Det är lika bra att hoppa på tåget och inse att vi inte vänder tillbaka, istället är det läge att erbjuda allt vi kan för att få dessa skolbarn (och mindre barn) att utvecklas för sin tid och för framtiden. Vi lever inte i två världar, utan i en gemensam, tillsammans:)
Yes, nu kör vi!


Synd bara att dessa dyrgripar är så ömtåliga, annars så, Ebbe...

U


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar